Biologi C-B

Du skal i forløbet til 6 obligatoriske laboratoriekurser. Du skal aflevere rapporter i forbindelse med laboratorieforsøgene.

Modul 1: Cellen og livets opståen

OBS. Vær opmærksom på, at der udover 8 modulafleveringer også er 6 obligatoriske eftermiddage med laboratorieforsøg.

  • Forskellige cellers opbygning og funktion, herunder om stamceller (Cellens organeller, Cellemembranens opbygning, Transport af stoffer gennem cellemembranen)
  • Celledelingen (Mitosen - vækstdelingen, Meiosen - dannelsen af kønsceller) samt om stamceller
  • Livsformer/Livets opståen (Det første liv, Livet uden og med ilt, Endosymbiont teorien)

Modul 2: Energi til arbejdet

  • Hvordan kulhydrater, fedtstoffer og proteiner er opbygget, herunder detaljer om proteiners struktur (4 niveauer)
  • Hvordan næringsstofferne fordøjes, optages i fordøjelsessystemet og hvordan de indgår i stofskiftet
  • Kroppens energistofskifte, herunder de tre delprocesser i respirationen
  • Enzymers funktion og virkemåde

 

Modul 3: Kroppens signalveje

  • Nervesystemets opdeling i centralnervesystemet, det perifere nervesystem og det autonome nervesystem
  • Nervecellens opbygning
  • Hvordan der etableres en spændingsforskel over membranen (hvilepotentialet)
  • Hvordan nerveimpulsen opstår (aktionspotentialet)
  • Hvordan impulsen spreder sig ned gennem axonet
  • Hvordan signalet overføres til en ny celle (synapsen)
  • Transmitterstoffernes funktion (fremmede og hæmmende synapser)
  • At anvende ovenstående teori på eksempler
  • Hormoners udskillelse og virkemåde
  • Regulering af kroppens hormonproduktion
  • Enkelte hormoner hos mennesket

Modul 4: DNA og genteknologi

  • Menneskets arvemasse og antallet af gener
  • DNA-molekylets bygning
  • DNA-kopiering replikation
  •  Proteinsyntese
  •    - den gentiske kode
  •    - transskription og translation
  •    - genregulering
  •  Genmutationer
  •    - punktmutatiuoner
  •    - frame shift mutation
  •    - deletion Eksempel cystisk fibrose
  •  Genteknologi - herunder
  •   - kromosomanalyser
  •   - DNA diagnostik (cystisk fibrose)
  •   - ægsortering
  •   - DNA profilanalyse
  •   - gensplejsning

Modul 5: Evolution og arv/miljø

  • Evolution
  •    - Darwins teori om livets udvikling
  •    - Variation og selektion
  •    - Mutationer
  • Teorier om livets opståen
  •    - Om hvem der kom først; autotrofer eller heterotrofer
  • Udvikling af arter
  •    - Bestemmelse af slægtsskab via DNA-analyser
  •  Arvelige egenskaber
  •    - Nedarvning af dominante, recessive og kønsbundne egenskaber
  •  Arv og miljø
  •    - Er intelligens arvelig eller bestemt af miljøet?

Modul 6: Naturen i grundtræk

  • Naturen i grundtræk
  • Om planters opbygning og stofomsætning

Modul 7: Økosystemet i praksis

  • Formålet med modulet er at få viden om
  • Økosystemets funktion
  •  Stofkredsløb
  •  Kulstofs kredsløb herunder om drivhuseffekt
  •  Kvælstofs kredsløb og gødningsstoffernes betydning
  •  Om skoven som økosystem
  •  Fødekæder og fødenet i skoven
  •  Succession - Det modne økosystem

 

Modul 8: Laboratorie-øvelsesdage

Biologi er et eksperimentelt fag. Det er derfor et krav, at man i forbindelse med studiet af biologi B udfører en række eksperimenter og sammenfatter resultaterne i rapporter. I flexkurset anvendes allerede udførte eksperimenter som træning i analyse og konklusion, men for at få tilstrækkelig indsigt i det eksperimentelle arbejde kræves deltagelse på laboratorie-øvelsesdagene.