SU

Få svar på dine SU spørgsmål

  • Min SU er stoppet, men jeg er ikke stoppet på skolen

    Hvis din SU er stoppet for tidligt, kan det skyldes følgende:

    1. Du har ikke længere timer nok – du vil normalt modtage en besked i e-boks fra os.
    2. Du er blevet helt udmeldt af skolen.
    3. Du er blevet indskrevet på en anden skole.
      Du skal først selv tjekke dine timer i Ludus Web under ”Kursistinfo”. Den grønne bjælke viser, hvor lang tid du har timer nok til at modtage SU. Hvis bjælken er rød, har du ikke timer nok. Studievejledningen kan hjælpe dig med at opfylde timetalskravet til SU. 

     

    Se vores åbningstider her

  • Kan jeg få hjælp til at søge om SU?

    Hvis du har brug for hjælp til at udfylde din SU-ansøgning, skal du henvende dig til SU vejledningen. Husk, at medbringe dit NemID.

  • Jeg vil gerne have et Ungdomskort

    Du kan søge om Ungdomskort, når du er blevet optaget på dine fag og har betalt, men du skal også være berettiget til at modtage SU. Du kan godt søge om Ungdomskort, selvom din SU-ansøgning venter på at blive behandlet.
    Sådan søger du om Ungdomskort:

    • Gå ind på ungdomskort.dk og log på med din NemID.
    • Vælg ”Godkend” for at godkende din skoleperiode. Vælg ”Gå til bestilling”. Du kan evt. justere på perioderne. Første periode oprettes som standard for 3 måneder. Du kan selv ændre på start- og slutdato, men perioden skal være på mindst 30 dage. Du får svar i din digitale e-Boks her


    Når du har bestilt, vil du modtage dit Ungdomskort med posten. Har du bedt om at få kortet på en app, skal du huske at downloade app’en ”Ung”.
    Hvis du har spørgsmål om bestilling af Ungdomskort, forsendelse mm., så skal du kontakte DSB på tlf.: 70 13 14 15. Vælg 2-2-2.

  • Jeg har sendt min SU-ansøgning for over 3 uger siden og venter på svar

    SU Styrelsen er i gang med at behandle din ansøgning, og du vil få et svar hurtigst muligt. Hvis du er udlænding, og ikke har modtaget SU før, skal du aflevere et oplysningsskema for udlændinge til os. Før bliver din SU ansøgning ikke behandlet.

    Når din SU-ansøgning er behandlet, får du svar i din digitale e-Boks her. Du skal ikke ringe til SU-styrelsen. Ventetiden på at komme igennem til SU styrelsen er lang, og de svarer ikke på specifikke sager, men vil i stedet henvise dig til skolen.

  • Jeg har også timer på en anden skole

    Det er den skole, hvor du har flest timer, som skal administrere din SU.

    Hvis du har flest timer hos os, og vi skal medregne dine timer fra en anden skole, så skal du bede din anden skole om at sende SU-timetal, holdnavne samt start- og slutdato på dine hold til: su@vucroskilde.dk.


    Hvis du har flest timer på en anden skole og skal bruge dokumentation på dine timer hos os skal du kontakte SU-vejledningen i Studieservice her: su@vucroskilde.dk

  • Jeg har fået krav om tilbagebetaling af SU?

    Hvis du har modtaget et tilbagebetalingskrav fra SU-styrelsen, som du mener er en fejl, skal du aflevere en kopi af tilbagebetalingskravet i SU-vejledningen i Studieservice.


    Hvis vi tidligere har annulleret et tilbagebetalingskrav, men du alligevel har modtaget et girokort fra Statens Administration, så skal du aflevere en kopi af brevet i studievejledningen.

    minSU kan du selv se, hvilke(n) måned(er), du skal betale tilbage. Vælg ”Se din SU” og ”Tilbagebetalinskrav”.

    Du kan selv følge med i, hvor langt du er med tilbagebetalingen på www.borger.dk.

  • Jeg er usikker på, om jeg har nok timer til at få SU

    Timetalskravet til SU er følgende: 

    • Du er almindelige SU-kursist: 23 timer
    • Du har et hjemmeboende barn under 7 år: 17 timer (Husk at aflevere dokumentation til SU vejledningen -kopi af dit og dit barns sygesikringsbevis)
    • Du er GSK-kursist: 16 timer (gælder kun turbo-hold fremover)

    Studievejledningen kan hjælpe dig med at opfylde timetalskravet til SU.

    Se åbningstiderne her

  • Jeg er under 20, men vil gerne søge om udeboende SU

    Du er først berettiget til udeboende SU, når du fylder 20 år.


    Hvis du er under 20 år og udeboende, kan du i nogle tilfælde blive godkendt til udeboende SU. Læs om mulighederne her.

    Du søger om udeboende SU på minSU: ”Søg SU” og ”Udeboende – 18-19 årige”. 

    Print kvitteringssiden samt skemaet ”Ansøgning om udeboendesats”, som der er et link til i kvitteringen. Udfyld skemaet og husk at vedlægge dokumentation.

    Glemmer du at printe skemaet, kan du finde det på minSU under ”Hjælp”. 

    Du afleverer ansøgningsskemaet i SU-vejledningen i Studieservice.

    Hvis du har spørgsmål til din ansøgning, kan du ligeledes henvende dig i SU-vejledningen i Studieservice. 

  • Jeg er ikke dansk statsborger, kan jeg få SU?

    Hvis du ikke er dansk statsborger, starter du også med at søge om SU på minSU.


    Når du har sendt din ansøgning, printer du kvitteringssiden samt skemaet ”Ligestilling med danske statsborgere”, som der er et link til i kvitteringen og udfylder skemaet. Hvis du har en opholdstilladelse, skal du vedlægge en kopi af den (både  for- og bagside). 

    Hvis du har søgt om SU, men mangler at aflevere dit ”Ligestillingsskema”, bliver din ansøgning ikke behandlet, før vi har modtaget skemaet.

    Hvis du afleverer skemaet senere end tre uger efter, du har søgt, så tæller afleveringsdatoen som ansøgningsdato. Hvis du afleverer skemaet mere end 3 uger efter du har søgt om SU, regner SU kontoret med at bevilge dig SU den måned, som du har afleveret skemaet til os. 

    Har du glemt at udfylde skemaet, kan du finde skemaet på minSU under ”Hjælp”. Du afleverer det udfyldte skema i studieservice. Husk kopi af opholdstilladelseskortets for og bagside.

    Hvis du har spørgsmål til, hvordan du udfylder skemaet, kan du ligeledes henvende dig i studieservice, når du afleverer skemaet.

  • Hvordan kan jeg selv kontrollere min SU?

    Du kan selv holde øje med din SU på minSU

    Husk, hver tirsdag kan du altid finde de nyeste og mest opdaterede informationer om din SU.

    Gå ind på minSU. Vælg ”Se din SU” og ”SU-oversigt”. Hvis der står ”Normal Støtte” er din SU blevet bevilget i de måneder, hvor det står.

    Selvom ansøgningen er bevilget kan der godt stå ”0” i kolonnen ”SU netto”. Det er fordi ansøgningen ikke er kørt helt færdig i SU-systemet. Det vigtigste er, at der står ”Normal Støtte” i kolonnen ”SU status”.

    Du kan også se, hvilken periode du har timer nok til SU i Ludus Web under ”Kusistinfo”. Den grønne bjælke viser de måneder, hvor du opfylder timetalskravet til at modtage SU. Den røde bjælke viser de måneder, hvor du ikke har timer nok til at modtage SU.

  • Hvordan får jeg SU-lån?

    Du skal først søge om SU-lån på minSU. For at får udbetalt dit SU-lån, skal du godkende din låneplan. Du kan se hvordan i din støttemeddelelse på e-boks.


    SU-lånet er et tilbud. Vil du have lånet udbetalt, skal du i minSU under ”Ret din SU” og ”Vælg lånebeløb” udfylde, hvor meget lån du vil have udbetalt for hver måned og godkende lånebetingelserne. Vil du ikke have lånet, skal du intet foretage dig. 

    Du modtager dit lån ca. 7 - 10 dage efter, du har godkendt din låneplan.

    Du kan læse meget mere om SU-lån, satser for lån, tidsfrister mm. her.

  • Hvordan er reglerne for E-learning?

    E-learning giver også mulighed for at du kan få SU. Du skal være studieaktiv og opfylde kravet om timetal.

Hvor meget får man i SU (Statens Uddannelsesstøtte)?

Satserne og betingelserne for at få SU finder du på www.su.dk

Hvis du er berettiget til SU, kan du tidligst søge en måned før den måned, hvor der er studiestart. 

Hvis du starter på hold i august, kan du altså tidligst oprette din ansøgning på SU ’s hjemmeside den 1. juli.

Har du brug for hjælp i forbindelse med din SU skal du henvende dig til Studieservice på telefon 46308600 eller mail: su@vucroskilde.dk

Roskilde: Mandag-torsdag mellem kl. 10-12. 

Greve: Tirsdag, onsdag og torsdag kl. 9.45 til 12.30.

Køge: Tirsdag, onsdag og torsdag kl. 10 – 11.45